Kao poduzetnika/icu, nitko vas nije pripremio za ništa s čim ste se susreli u svojoj avanturi zvanoj poduzetništvo. Tako vas nitko nije pripremio za izlazak iz firme. Prodaja firme je kompliciran proces koji može biti dugotrajan i mukotrpan, a najčešće završava neuspješno. Međutim, ako znate što vas čeka i dobro se pripremite, šanse za uspješnu prodaju vam višestruko rastu. 5 je faza koje vas čekaju na tom putu i svaka je vrlo bitna za uspješnu prodaju firme.
Prva stvar koju bi poduzetnik trebao učiniti kada odluči prodati svoju tvrtku je upoznati svoju firmu iz perspektive dioničara, a ne poduzetnika. To je totalno drugačiji sklop i pogled na firmu od onog na koji ste inače navikli. Morate se staviti u cipele potencijalnog kupca/investitora. Izvadite financijska izvješća, pogledajte kako vaša firma izgleda s investicijske strane, te si odgovorite na pitanje: Zašto bi netko kupio/uložio u moju firmu firmu? Morate se jako dobro sprijateljiti s brojkama.
Postoje li poboljšanja koja bi mogli provesti i povećati vrijednost i primamljivost firme? Želite da vaša firma izgleda odlično na papiru i u stvarnosti. Budite kao konzultant čiji je cilj da firma izgleda i bude u najboljoj formi i spremna za preuzimanje. Potencijalni kupac gleda 3 stvari kad kupuje firmu: Profitabilnost, rizik, organizaciju.
Riješite se nepotrebnih troškova i fokusirajte se na proizvode s najboljom maržom. Osigurajte dugotrajne suradnje s kupcima/klijentima. Uvedite prodajni proces koji će dugotrajno dovoditi nove kupce/klijente i proizvoditi prihode. Udaljite se od operative i uredite firmu da funkcionira bez vas. Na taj način smanjit ćete rizik potencijalnom kupcu, jer nečeimati strah da će se sve raspasti nakon što vi izađete iz firme.
Nažalost, to potencijalnom kupcu neće biti bitno, jer on/ona će vidjeti samo trenutno stanje firme i poslovanje na papirima. Prema tome treba vidjeti je li vaša evaluacija uopće približna nekoj objektivnoj vrijednosti firme. Ako nije, teško da ćete moći prodati firmu. Ali, kako odrediti objektivnu vrijednost firme?
Najobjektivnija metoda određivanja vrijednosti firme je uspoređivanje sa sličnim firmama koje su prodane u svijetu. Mi, jedini u Hrvatskoj, nudimo takvu evaluaciju gdje radimo dubinsku analizu firme i uspoređujemo sa sličnim firmama koje su na tržištu ili su prodane u svijetu. Ne postoji točnija i objektivnija metoda. Stoga, javite se ukoliko želite saznati vrijednost svoje firme u kojoj dubinski analiziramo 8 područja poslovanja i uspoređujemo sa više od 50.000 malih firmi prodanih u svijetu.
Došli smo do zadnjeg i najzanimljivijeg dijela prodaje firme. Zaključivanja prodaje. Ovaj dio može biti lagan ili težak, ovisno o kupcu i prodavatelju. Ono što često poduzetnici ne razumiju je da prodaja biznisa nije ista kao prodaja nekretnine. Nema tržišne cijene po kojoj možete odrediti objektivnu vrijednost firme, niti kupac točno zna što kupuje. Čak niti nakon dubinske analize firme. Zbog toga i zbog svih rizika koje svaki biznis nosi, ne možete očekivati da će vam kupac prvi dan donijeti sav novac, niti da će vrijednost biti kakvu ste si možda zacrtali.
Prodaja firme je umjetnost jer zahtijeva kreativnost s obje strane. Mnogi misle da je predmet pregovora samo jedna stvar, novac. Međutim, postoji cijela paleta mogućnosti koje mogu poslužiti kao alati kod pregovaranja.
Sada kada imate uvid u različite alate koji postoje puno će vam lakše biti zaključiti prodaju i postići dogovor. Za svaku prodaju firme postoji dogovor, samo ga treba pronaći.
Javite se na besplatno savjetovanje i saznajte koliko vrijedi Vaša firma, kako joj povećati vrijednost, kako povećati šansu za prodaju i prodati ju po najvećoj cijeni, te zašto izbjegavati brokere.